Interjú Mészáros Lajossal

(Barth) Üdvözöllek Lajos! Köszönöm, hogy elvállaltad az interjút!
Néhány hónappal ezelőtt jelent meg első regényed Pesti balhé címmel. Milyenek az eddigi visszajelzések?

(Lajos) Szia! Én köszönöm a felkérést! Július közepén jelent meg a könyv, és örömmel mondhatom, hogy eddig minden hozzám elérő visszajelzés nagyon-nagyon pozitív volt. Az olvasóim szeretik a Pesti balhé összetett és több szálon futó történetét, a szereplőket és azok karakterfejlődését a lapokon, és végső soron azt a stílust, ahogyan én írok. Moly.hu-n a mai napon 14 vélemény alapján 95%-on áll a balhé, ami szinte hihetetlen, bár titkon mindig is bíztam benne, hogy az a rengeteg munka, amit a megírásába fektettem, ily módon megtérül.

(Barth) Gratulálok! Azoknak, akik most találkoznak először a Pesti balhéval, hogyan jellemeznéd a történetet?

(Lajos) Köszönöm! Azt mondanám, hogy szövevényes bűnügyi történet, tele rejtélyekkel, aminek erőteljes mozgatórugója a főszereplők múltja, a beteljesületlen vágyaik. Minden fő karakter másért küzd, más-más démonokkal harcol, ám sorsuk menthetetlenül összefonódik, mert minden titokra fény derül egyszer. Egyébként személyes és valós vonatkozása is van a történetnek, ahogy az a könyv borítóján olvasható. Az egyik fontos mellékszereplőt néhai nagypapám alakja, és a vele, az 56-os forradalom idején megtörtént események ihlették. Fontosnak éreztem némi "odamondást" elrejteni a sorok közt a korábbi, de akár a jelenleg is fennálló, az országot irányító hatalommal szemben. Ezért is helyeztem a történetet a rendszerváltás utáni időkbe, 93-ba, amikor már látszott, hogy a keretek változtak ugyan, de akik mozgatják a szálakat nem. A hatalom olyan drog, amiről nehéz lejönni...

(Barth) Valóban nagyon izgalmas történet, engem is többször elvitt magával. Várható e folytatás, esetleg egyes karakterekről olvashatunk e még a későbbiekben?

(Lajos) Jelenleg egy teljesen más történeten dolgozom, amely reményeim szerint hasonlóan izgalmas lesz az olvasók számára, mint a Pesti balhé, de ebben egyik korábbi szereplő sem fog felbukkanni. Új karakterek jelentkeztek be nálam, akik szerepelni akarnak, szóval most ők kapnak lehetőséget :-) Egyébként nem kizárt, hogy valamikor a jövőben sokak kedvencének, Misinek a története is folytatódni fog valamilyen módon.

(Barth) Mindezt örömmel hallom! Mikor kezdődött nálad ez az alkotói vágy?

(Lajos) Gyerekkorban kezdődött minden, amikor rászoktam az olvasásra. Indiános könyvek, aztán Rejtő Jenő, Lőrinc. L. László, majd következtek a horror regények. 10-12 évesen írtam az első novellát, melynek főszereplője maga Drakula gróf volt :-) Valamilyen oknál fogva vonzódom a vérszívókhoz, azóta több novellámban is szerepeltek már vámpírok. Volt olyan időszaka az életemnek, amikor csak verseket írtam, és olyan is, amikor semmit. Ez utóbbi "semmittevés" vagy inkább "semmitírás" sajnos elég hosszú idő volt, amit így utólag bánok csak igazán. Lehetne már 10-20 regényem is, ám a sors úgy akarta, hogy ne így legyen, és csak a 40-es éveimben találjak vissza erre az útra.

(Barth) Olvashatunk tőled valahol ilyen verset, vagy novellát?

(Lajos) Verseket sehol, azok papíron, füzetekben vannak, egy kartondoboz mélyén, egy szekrényben, amit nem árulok el, hogy hol található 🙂 Novellákat viszont találhat az interneten, aki keres. Például ezen az oldalon kettőt is: https://theblackaether.com/
Ezen kívül is fellelhető itt-ott néhány novellám.

(Barth) Azért a gyermekeidnek áruld majd el, hová rejtetted, hátha egyszer még sokat fognak érni azok a versek! :)

(Lajos) Jelenleg még ők sem tudják, szóval megfontolom a tanácsodat.😄

(Barth) A családodnak hogy tetszik az írói oldalad, és mennyire támogatnak benne?

(Lajos) Természetesen minden tagja támogat ebben az utazásban.

(Barth) Ennek örülök! A civil foglalkozásodtól mennyire áll távol az írás?

(Lajos) Ülőmunka ez is, az is, de itt véget is értek a hasonlóságok :-) Mérlegképes könyvelő vagyok, és ez a szabálykövető, keretek közé zárt precíz, sokszor repetitív munka óriási távolságra áll az írástól, ami ellenben egy végtelenül kreatív tevékenység, ahol szabadon szárnyalhat a fantáziánk, míg megtöltjük a lapokat a történetünkkel. Viszont azt hiszem, az én esetemben pont így vannak egyensúlyban a dolgok, a sok-sok év könyvelés után szükségem volt a kreatív folyamatokra, és így találtam vissza az íráshoz.

(Barth) Van e egyéb elfoglaltságod, amolyan hobbid az írás mellett?

(Lajos) A sérvműtétem előtt hetente több alkalommal rendszeresen súlyzóztam és kocogtam, meg kerékpároztam, aztán a komplikációk miatt kihagytam pár hónapot, de épp a héten újra kezdtem a testmozgást egy kis laza kocogással :-) Az ülőmunka miatt nagyon fontos valami mozgásforma.

(Barth) Ezt én is így gondolom, bár van némi problémám a kitartással. Te miből meríted az energiádat?

(Lajos) Őszintén? Elsőre azt akartam válaszolni, hogy "Fogalmam sincs :-)", de beugrott, hogy a szüleim mindketten nagyon kitartó emberek, ezért úgy sejtem, ezt tőlük örököltem. Én is addig űzöm-hajtom magam, míg a kitűzött célt el nem érem, és erre mindig találok energiát magamban. Például ha éjszaka írok, mondjuk 1-2-ig, utána is simán felkelek reggel hatkor, és teszem a dolgom, mert ez a mentalitásom, vagy amikor még komolyabban edzettem, és fel akartam emelni a 140 kilót a földről, mondjuk 5x, akkor addig gyűrtem magam, míg ezt sikerült elérnem, és nem kerestem kifogásokat (a hasfalamtól ezúton is elnézést kérek, bár tuti nem ezért lett sérvem :-) ). Végül is mondhajtuk, ez egy velem született hozzáállás az élethez, amire sokszor rásegítek vizualizációval. Esténként, lefekvés után elképzelem azt a valamit, amit szeretnék elérni, és tudatosítom magamban, hogy képes vagyok rá. Ezt használtam akkor is, amikor a regényt írtam, és kétségeim támadtak, hogy képes vagyok-e erre, meg tudom-e úgy írni, hogy egy kiadó felvállalja. És bizony nem egyszer azt is elképzeltem, hogy ez már megtörtént velem, elképzeltem azt az érzést, amit akkor érzek majd, amikor elérem a célt. Aztán el is értem! :-)

(Barth) Mit üzennél mindazoknak, akik hozzád hasonlóan egyszer már felhagytak az írással?

(Lajos) Talán annyit, hogy sürgősen kezdjék újra, ha van "mondandójuk", mert később - hozzám hasonlóan - bánni fogják az elvesztegetett időt!

(Barth) Lajos, még egyszer hálásan köszönöm! Remélem mielőbb olvashatjuk a legújabb regényedet! Kívánom, hogy legalább olyan jók legyenek a visszajelzések, mint a Pesti balhé esetében!

(Lajos) Köszönöm szépen a lehetőséget! És mivel tudom, hogy szívügyed a kezdő írók felkarolása, bemutatása, én is sok sikert és kitartást kívánok ehhez a munkádhoz! Nagy szükségünk van erre!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egynyári kalandok(részlet az Egy modern kori válás története, avagy minden pasi disznó!? című könyvemből

Kincső(Részlet az Egy modern kori válás története, avagy minden pasi disznó?! című könyvemből)

Fájó szerelem (Részlet az Egy modern kori válás története, avagy minden pasi disznó című könyvemből - Vallomások kötet)